• header_klimclinics.jpg
  • Holland-Classic-2.jpg
  • IMG_0049.JPG
  • IMG_0789.jpg
  • IMG_5651.JPG
  • IMG_20160516_102732001.jpg
  • TV20opnamen20Omroep20Max201.jpg
  • TV20opnamen20Omroep20Max202.jpg

20140528 017 Paolo Martelli 3727 2 large

Ass-savers spatbord

Iedere wielrenner die wel eens in de regen gaat fietsen of in de winter doorrijdt op de racefiets heeft er eentje thuis liggen. Een spatbord dat je eenvoudig op de fiets monteert. Bijvoorbeeld met een bevestiging op de zadelpen. Deze spatborden hebben twee nadelen: Ze zijn echt niet mooi, waardoor je ze in het voorjaar van je fiets verwijdert. Op het moment dat het opeens gaat regenen heb je ze net van je fiets gehaald en onderweg dus niet bij je. Daarvoor is nu de oplossing beschikbaar door een nieuw, simpel maar zeer ingenieus spatbord: de ass-saver.

Uitvinders

De ass-saver is bedacht door vijf designers uit Gotenburg, Zweden. Zoals zij zelf beweren de natste stad in Zweden. Vanuit hun liefde voor de fiets hebben ze dit spatbord ontworpen. Vanuit hun overtuiging dat ze 'schone' producten moeten ontwikkelen hebben ze ook de ass-saver ontwikkeld, gebruikmakend van zoveel mogelijk gerecycled materiaal. Daarnaast wordt de ass-saver niet voorzien van overbodig verpakkingsmateriaal.

Looks

Zoals boven al vermeld blinken de reguliere spatborden niet uit door hun schoonheid. Dat is meteen de reden dat de meeste wielrenners het spatbord van hun fiets halen zodra ze vermoeden dat het beter weer begint te worden. De ass-saver daarentegen zie je op je fiets helemaal niet zitten. Zolang je de ass-saver niet nodig hebt, heb je deze namelijk dubbelgevouwen onder je zadel zitten. Hierdoor is deze haast onzichtbaar. Begint het dan onverwacht te regenen, of je gaat fietsen op een nat wegdek, dan vouw je de ass-saver eenvoudig open en plaatst hem weer onder je zadel. En dan moet gezegd worden dat het er helemaal niet verkeerd uitziet. Zeker gezien het feit dat je de ass-saver in een scala aan kleuren kunt bestellen, waardoor je 'm helemaal bij je fiets kunt laten passen. Of juist met je fiets laten contrasteren.

Positionering

Eerlijk is eerlijk, de ass-saver is geen volwaardig spatbord. Maar dat pretenderen de designers ook niet. De ass-saver is het spatbord dat je snel op je fiets kunt monteren op momenten dat het plotseling begint te regenen, of dat je op een nat wegdek moet gaan fietsen. Met zijn lengte van ongeveer 14 cm is het te kort om een volwaardig spatbord te zijn, maar onze ervaring is wel dat je achterste droog blijft als je de ass-saver gebruikt.

Montage

Het monteren van de ass-saver werkt heel makkelijk. Wil je de ass-saver alleen maar meenemen, dan vouw je deze dubbel waardoor de lengte van de ass-saver gehalveerd wordt. Hierdoor pas de ass-saver gemakkelijk onder je zadel. Door een beetje te buigen en de haakjes in de stangen van je zadelbrug te 'haken' plaats je de ass-saver onder je zadel en wordt deze haast onzichtbaar. Wil je het spatbord gaan gebruiken, dan haal je deze onder je zadel vandaan. Vervolgens vouw je de ass-saver weer op zijn volle lengte open. Nu plaats je de ass-saver vervolgens weer op dezelfde manier terug onder het zadel. Nu heb je opeens wel een uitstekend deel, wat je spatbord is.

Werkt het?

Heel erg aanwezig is de ass-saver niet. De helft steekt uit en de andere helft zit onder je zadel. Juist dat deel onder je zadel is ook heel handig. Veel zadels hebben tegenwoordig een gat in het zadel, waardoor bij een fikse regenbui of natte weg toch water naar boven komt. Met de ass-saver is dit niet mogelijk. Vanwege zijn relatief korte lengte houd het spatbord natuurlijk niet alle water tegen, maar zoals de naam al zegt wordt je achterste goed beschermd. We hebben dit geprobeerd op een aantal verschillende fietsen. Op racefietsen is onze ervaring erg positief. Daarnaast hebben we het op een crosser (veldrijfiets) en op een MTB geprobeerd. Tot onze verbazing werkt de ass-saver op een MTB erg goed. Natuurlijk blijf je niet schoon als je met de MTB flink door de modder gaat rijden, maar met name je rug blijft redelijk schoon. Op de crosser daarentegen waren onze ervaringen minder positief. Niet dat we verwacht hadden dat het op de crosser goed zou werken, maar juist het verschil met de MTB was erg groot. Op beide fietsen waren noppenbanden gemonteerd, dus daar kan het verschil niet in liggen. Contact met de fabrikant wijst uit dat het waarschijnlijk toe te wijzen is aan de specifieke geometrie van de crosser. 

Een ander klein nadeel dat we aan de ass-savers ontdekt hebben, is het feit dat ze niet meer helemaal mooi openklappen als ze een tijdje ingeklapt onder je zadel hebben gezeten. Klap je ze dan toch open, dan zitten ze niet meer helemaal recht onder je zadel, maar een beetje scheef. Op zich werkt het spatbord dan nog prima, maar het ziet er niet meer zo strak uit als op de bijgevoegde foto's.

Materiaal

Ass-savers zijn gemaakt van polypropyleen. Polypropyleen is een bestanddeel van veel kunststoffen en daarom wordt de ass-saver van zoveel mogelijk hergebruikte materialen gemaakt. Aan het eind van zijn leven kan de ass-saver ook weer via de normale plastic container/zakken worden gerecycleerd. Verder past ass-savers geen verpakkingsmaterialen toe.

Conclusie

We hebben de ass-savers getest en zijn erg enthousiast. Het product werkt goed als nood-spatbord. Ga je in een gigantische regenbui fietsen, dan schiet de ass-saver te kort. Voor de korte zomeravond-buitjes is het echter een prima spatbord dat er ook nog leuk uitziet. De kosten voor het spatbord zijn zeer gering en het feit dat het gemaakt is van gerecycleerd kunststof maar het ook nog een prettig idee om mee rond te rijden.

De ass-saver koop je bij sommige wielerzaken in Nederland, maar ook rechtstreeks via internet bij www.ass-savers.com

 

P3170251 large

 

Snel naar ...

facebook Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. 'Like' ons >>

Toeragenda 2017

Maandag 5 juni 2017 **
(2e Pinksterdag)

Tour over de Heuvelrug
30-50-75-110-135 km Info

Zaterdag 17 juni 2017 **
Vianden - Luxemburg

15e Jean Nelissen Classic
60-85-120-140-180-220 km Info

Zondag 2 juli 2017 *
GPS Grebbe Tourtocht
30-50-80-110-140 km Info

Zondag 6 augustus 2017 **
Rabobank Hel van de Heuvelrug
35-50-80-100-145-180 km Info

Zondag 3 september 2017 *
GPS Gooi- & Vechtstreektocht
30-50-75-110-140 km Info

Zondag 24 september 2017 **
WNF Veluwse Herfsttocht
30-50-75-110-140 km Info

** Gepijlde toertocht (muv 30 km)
* Niet-gepijlde toertocht obv GPS en/of routebeschrijving

 

 

 

Tochtensponsors 2016

rabobank kl flanderijn gray  rijwielpaleis bilthoven gray care4bikes gray asport gr

Lid van | Samenwerking met

website NTFU  

website Utrechts-Landschap   website staatsbosbeheer

Partners van DTC

website wnf 

velotours gray