• header_klimclinics.jpg
  • Holland-Classic-2.jpg
  • IMG_0049.JPG
  • IMG_0789.jpg
  • IMG_5651.JPG
  • IMG_20160516_102732001.jpg
  • TV20opnamen20Omroep20Max201.jpg
  • TV20opnamen20Omroep20Max202.jpg

Onderhoud racefiets balhoofd

balhoofd racefiets conventioneel

Traditioneel balhoofd

Reiniging
Het balhoofd van de racefiets is de lagering voor de stuurinrichting tussen voorvork en frame. Een compleet balhoofdstel bestaat uit een onder- en een bovenlager. Aangezien het balhoofd goeddeels in de balhoofdbuis (de voorste framebuis) verzonken is, valt er door het jaar heen weinig aan te reinigen!

Inspectie balhoofdstel
Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en klappert niet. U kunt de afstelling op meerdere manieren controleren.
1. Knijp de voorrem stevig dicht en probeer de fiets naar voren en naar achteren te rijden. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling.
2. Til de fiets op aan het frame en houdt de fiets beurtelings schuin naar de ene en naar de andere kant zodat de voorvork met het voorwiel naar links en naar rechts draait. Dat moet soepel gaan, zonder dat u onregelmatigheden voelt of ziet. Zo niet: dan is het balhoofd te strak afgesteld.
3. Til de fiets iets op aan het stuur en laat de fiets stuiteren op de goed opgepompte voorband. U mag dan geen rammeltjes horen, anders heeft het balhoofd speling. Problemen met het balhoofd moeten zo snel mogelijk verholpen worden.

Afstelling balhoofdstel
We onderscheiden twee typen balhoofden, namelijk het traditionele balhoofd en het Aheadbalhoofd.

Het traditionele balhoofd
Voor de afstelling van een "gewoon" balhoofdstel heeft u twee speciale balhoofdsleutels nodig, namelijk smalle steeksleutels van 32 en 34 mm. U stelt zo'n balhoofd af terwijl de stuurpen vastgedraaid blijft. Door de vervorming in de binnenbalhoofdbuis wordt de buis namelijk iets korter. Draai de bovenste moer los, terwijl u met de andere sleutel de onderste moer tegenhoudt. Vervolgens draait u de onderste moer iets vaster (bij speling) of iets losser (indien te strak). Staat de zaak goed? Dan is het de kunst om de onderste moer op z'n plek te houden, terwijl u de bovenste moer weer vastdraait. Controleer vervolgens of het gelukt is en herhaal de voorgaande handelingen zonodig. Het probleem is dat de onderste moer al snel meedraait met de bovenste moer. Zoals gezegd, is het dus de kunst om die onderste moer c.q. de steeksleutel die 'm vasthoudt, bij het vastdraaien van de bovenste moer niet te laten bewegen ten opzichte van het stuur. Op onderstaand filmpje ziet u het bovenstaande in beeld:

                                                                                              
balhoofd1
1= borgmoer
2= tussenring
3= bovenste cup met schroefdraad
4= ingeperste bovenste conus
5= frame
6= onderste ingeperste cup
7= vorkconus


 balhoofd ahead

Het Ahead balhoofd
Het voordeel van dit type is dat het zo gemakkelijk is af te stellen.
U herkent dit type aan de twee inbusboutjes onder elkaar om de voorbouw van het stuur vast te draaien en het afdekdopje bovenop met een inbusbout om het balhoofd af te stellen.
U kunt het balhoofd alleen afstellen wanneer eerst de twee inbusboutjes van de voorbouw zijn losgedraaid.
Vervolgens draait u de inbusbout bovenop een iets vaster (bij speling) of juist wat losser indien de zaak te strak is afgesteld.
Daarna draait u de beide inbusboutjes van de stuurpen weer vast en controleert of het balhoofd goed is afgesteld en het stuur nog recht staat.
De juiste volgorde is dus: inbusbouten van de voorbouw losdraaien - balhoofd bijstellen - inbusbouten van de voorbouw vastdraaien - controleren.
Overschrijd een eventueel bij de inbusbouten aangegeven maximum draaimoment niet!
Naast het voordeel van het eenvoudiger kunnen afstellen, heeft een Aheadbalhoofd ook een nadeel: het vertoont veel sneller speling dan een traditioneel balhoofd en moet dus vaker worden bijgesteld. Op onderstaand filmpje ziet u het bovenstaande in beeld:

 
https://youtu.be/E6CJ5BRn_x8
                                                                                                  
balhoofd2
1= stuurpen/voorbouw
2= tussenring
3= wig
4= bovenste stelcup
5= bovenste ingeperste conus
6= frame
7= onderste ingeperste cup
8= vorkconus

De speling wordt afgesteld door de stuurpen verder naar beneden te duwen en weer vast te zetten.

(Overgenomen van de website van toerclub de Kampioen in Voorschoten. Zie ook www.tcdekampioen.nl  )

Snel naar ...

facebook Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. 'Like' ons >>

Toeragenda 2017

Maandag 5 juni 2017 **
(2e Pinksterdag)

Tour over de Heuvelrug
30-50-75-110-135 km Info

Zaterdag 17 juni 2017 **
Vianden - Luxemburg

15e Jean Nelissen Classic
60-85-120-140-180-220 km Info

Zondag 2 juli 2017 *
GPS Grebbe Tourtocht
30-50-80-110-140 km Info

Zondag 6 augustus 2017 **
Rabobank Hel van de Heuvelrug
35-50-80-100-145-180 km Info

Zondag 3 september 2017 *
GPS Gooi- & Vechtstreektocht
30-50-75-110-140 km Info

Zondag 24 september 2017 **
WNF Veluwse Herfsttocht
30-50-75-110-140 km Info

** Gepijlde toertocht (muv 30 km)
* Niet-gepijlde toertocht obv GPS en/of routebeschrijving

 

 

 

Tochtensponsors 2016

rabobank kl flanderijn gray  rijwielpaleis bilthoven gray care4bikes gray asport gr

Lid van | Samenwerking met

website NTFU  

website Utrechts-Landschap   website staatsbosbeheer

Partners van DTC

website wnf 

velotours gray