NOOIT TE OUD OM TE LEREN

Onder dat credo kwam de B-groep op woensdag 29 maart 2017 bij elkaar in het clubhuis en maakten zij kennis met Willem Blankwater. Willem is al jaren lid van DTC en heeft een eigen bedrijf, waar hij fietsclinics verzorgt. Een aantal leden van de B-groep had geopperd, dat het wel leuk zou zijn, als Willem ons ook nog wat richtlijnen zou kunnen meegeven, zoals het goed op kop en uit de wind fietsen; opvoeren van de snelheid; klimmen e.d.

Willem liet ons eerst achter elkaar fietsen en op zijn fluitsignaal ging de laatste fietser naar voren, nam even kop, waarna de volgende voorbij kwam en hij zich kon laten afzakken. Daarna deden we het tegenonovergestelde. 1 man op kop, fluitsignaal, snelheid minderen en de tweede man met gelijke snelheid de kop over laten nemen. Het principe was, dat de snelheid van de groep niet omhoog zou gaan en dat was best lastig. Iedereen heeft de neiging om op kop te gaan versnellen en dat heeft dan consequenties voor degene, die als laatste weer moet aansluiten. Hij moet dan sprinten om het wiel te kunnen houden.

Het is het principe van een file: de eerste auto remt iets af; de tweede remt wat sterker af; de derde nog sterker enz. tot dat de laatste auto bijna stapvoets rijdt.

Willem had de route zo uitgestippeld, dat we via de dijk richting Wijk bij Duurstede fietsten en in Amerongen dronken we de koffie bij Buitenlust. Daarna reden we nog richting de Hoogstraat, waar we het klimwerk beoefenden. Het accent werd gelegd op het duwen en trekken van de pedalen. Met name het naar beneden duwen van je hakken heeft veel effect tijdens klimwerk.

Al met al hebben we de clinic als zeer nuttig ervaren en zagen we nu ook het nut van een goede wegkapitein in. Bijtijds waarschuwen bij tegenliggers; ritsen op smalle wegen; elkaar waarschuwen voor gaten in de weg of obstakels. Een wielrenner is van nature een einzelganger en als je wedstrijden hebt gereden, weet je, dat het ieder voor zich is. De winnaar van een wedstrijd is niet altijd een renner, die het sterkst is, maar vooral een, die gehaaid is. Een ander het werk laten doen en als iemand komt te vallen, wordt er niet gewacht. Weer een concurrent minder, wordt er vaak gedacht.

Met toerfietsers speelt dat uiteraard niet, hoewel je je tijdens toertochten soms wel eens afvraagt, of sommige deelnemers een toertocht ook als een wedstrijd zien.

Ik heb zelf jaren wedstrijden gereden en heb nog steeds dat einzelgangergevoel. Ik vind het zelf soms wat overdreven om overal en altijd maar te roepen. Als je fietst, moet je zelf ook opletten en kijken. Ik fiets iedere zomer de Leyetocht in Brabant en dat is al van vroeger een echt coureurs land. Er zijn vele ex-wielrenners, die jaren wedstrijden hebben gereden en nu een tandje terug doen en toertochten rijden. Je merkt dat direct, als je in een groep zit. Het zijn ervaren fietsers, die goed uit de wind zitten, geen onverwachte bewegingen maken of plotseling remmen. Je kunt er in een bocht op vertrouwen, dat ze goed sturen en jou niet de kant in rijden.

Er worden flinke snelheden gereden, maar het is nooit gevaarlijk of roekeloos.

Willem doet goed werk met zijn clinics, want fietsen op een racefiets vereist toch een bepaalde handigheid en je moet zeker geen angst hebben om te vallen.Vallen hoort bij fietsen wordt er wel eens gezegd.

Misschien volgend jaar weer zo''n clinic en DTC riep dit uit als een DTC-activiteit, dus de vereniging heeft de trainer betaald...

Ruud Kooring.

medeweggebruikers 300x200

De reactie van Willem Blankwater was enthousiast:

Mannen,

 

Erg leuk om vanmorgen met jullie op stap te zijn als Krasse Knarren. Jullie hebben je naam inderdaad eer aan gedaan! Fantastisch om te zien hoe er gereden werd, commentaar geleverd werd, lekker rustig werd gereden, maar ook de uitdaging niet werd geschuwd. HULDE!!!

Ik begreep dat het voor jullie voor herhaling vatbaar is; wat mij betreft moet het mogelijk zijn in het najaar een keertje een mooie dag te plannen. 

Ik zou nog even de 2 artikelen mailen die eerder van mijn hand verschenen zijn over de basisconditie en de intervaltraining. Het artikel over klimmen en dalen verschijnt in april. Wellicht goed om die even in de gaten te houden.

De artikelen:

1.       De basisconditie (verschenen in februari)

2.       De intervaltraining verschenen in maart)

3.       Klimmen en dalen (verschijnt in april).

Het kan je helpen bij het verder opbouwen van conditie en uiteindelijk zorgen voor voldoende power om met het klimmen te beginnen/door te gaan. 

Nog even voor de volledigheid het adres van het SMA in Amersfoort via deze LINK.

Succes allemaal met jullie sportieve activiteiten het komend seizoen!

Sportieve groet,

Willem Blankwater

Email:                    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Website:               www.mijnfietstrainer.nl

Facebook:            zie Facebookpagina

Twitter:                 zie Twitter

Tel. vast:              0031-306951510

Tel. mob.:            0031-615882380

valpartij

 

 

Snel naar ...

facebook Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. 'Like' ons >>

Tochtensponsors 2017

rabobank kl flanderijn gray  rijwielpaleis bilthoven gray care4bikes gray asport gr

Lid van | Samenwerking met

website NTFU  

website Utrechts-Landschap   website staatsbosbeheer

Partners van DTC

website wnf 

velotours gray